maandag 25 juli 2016

Wat is geluk binnen de bebouwde kom?

Tijd en geld. Maar al te vaak sluiten deze twee begrippen elkaar uit. Carrièretijgers werken vaak zó hard dat ze weliswaar een goed gevulde bankrekening hebben, maar nauwelijks tijd hebben om ook te genieten van de zaken waaraan ze hun geld besteden. Echte workaholics versnipperen soms in één keer drie maandensalarissen om in een torenhoog euro-per-seconde-ratio keihard te genieten van een exotische vakantie, om zich daarna weer onder het juk van de routine onmisbaar te maken in het bedrijfsleven.

Royaal in je tijd zitten leidt soms tot verveling. Zeker als je altijd bent gewend amusement te kopen en dat ineens niet meer kan, bijvoorbeeld doordat je je baan bent verloren. Onlangs belde een oud-klasgenoot me op: ze was haar baan bij een vooraanstaand bedrijf verloren. Naast solliciteren, wilde ze heel graag 'genieten van al die heerlijke tijd, het liefst op een zo goedkoop mogelijke manier'. Maar hoe? Kon ik haar misschien adviseren? Ze herinnerde me aan een uitspraak die ik ooit gedaan had: 'Sommige mensen zijn verslaafd aan geld, ik ben verslaafd aan tijd'. Als bijna dertigjarige vrouw, had ze nog nooit geleerd zichzelf op een niet-monetaire manier te vermaken, daarom hoopte ze dat ik haar kon vertellen hoe ze zichzelf bezig kon houden.

Ik vertelde mijn vrienden hoe ik mijn oud-klasgenoot had geadviseerd: loop door je wijk met een camera om de 'prachtige lelijkheid' artistiek vast te leggen en deel je foto's online, houd een droomdagboek bij, creëer je eigen gedicht door in een krantenartikel systematisch alle niet-bruikbare woorden door te strepen en een artistiek residu over te houden (deze streepkunst heet blackout poetry), ga voedselpakketten inpakken bij de voedselbank, nodig de wereld uit op je bank met couchsurfing, ga één middagje vermomd als dakloze bij een supermarkt staan om te ervaren hoe het is je hand op te houden, schrijf je in voor een proefles voor een sport die je afschuwelijk lijkt, etc. Wat bleek? Veel van mijn vrienden gaven aan geen van deze suggesties ooit zelf geprobeerd te hebben, het zou zelfs niet in hun hoofd opgekomen zijn. De meesten werden erg geïnteresseerd in mijn manier om me te vermaken met gratis entertainment.

De reacties van mijn vrienden hebben me aan het denken gezet. Blijkbaar is de manier waarop ik mijn vrije tijd invul niet-alledaags. Op deze blog Geluk binnen de bebouwde kom wil mijn visie op een waardevolle vrijetijdsbesteding delen. Ik geloof dat er zo veel avontuur, verrijking en creatieve momenten te vinden zijn op een steenworp afstand van eenieders huis. En dan kan een gelimiteerd budget een voorrecht zijn. Je activiteiten worden creatiever, het contact met anderen echter, je blik op de wereld gaat open en je comfortzone wordt groter doordat je uit je comfortzone durft te stappen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten